Geen miscommunicatie!
Wanneer ben je resultaatgericht? Klantgericht? Wat verstaan we onder Coachend leiderschap? Procesgerichtheid? Integriteit? Organisaties die hierover geen misverstanden willen, leggen de gedragsvaardigheden die zij wensen van medewerkers vast in de vorm van competenties. Zodat iedereen in de organisatie eenzelfde taal spreekt.
Meten = weten
Competenties maken functioneel gedrag concreet, meetbaar, voor iedereen binnen de organisatie herkenbaar en beoordeelbaar. Miscommunicatie op de werkvloer verdwijnt. Functioneringsgesprekken worden duidelijker en korter. Medewerkers weten concreet wát te verbeteren en aan welke vaardigheden ze moeten werken
Lerende organisatie
Werken met en denken in competenties leert medewerkers om effectief én ineffectief gedrag in hun omgeving te herkennen, concreet te benoemen en daarop feedback te geven. Competentiemanagement helpt zo mee aan een ‘lerende organisatie’ waarin medewerkers elkaar steunen in plaats van op fouten af te rekenen.